Πέμπτη, 6 Οκτωβρίου 2011

Χαρά και εργασία

Έχω ξαναγράψει παλιότερα σε αυτή τη στήλη ότι βλέπω την κρίση που περνάμε ως μία καταπληκτική ευκαιρία για τις επιχειρήσεις. Ευκαιρία να εξορθολογίσουν τη λειτουργία τους, αφού είναι πλέον υποχρεωμένες να δουν σοβαρά τη δομή και την αποτελεσματικότητα του κόστους τους, τις διαδικασίες τους οι οποίες δημιουργούν και το κόστος και τα αποτελέσματα, τις υποδομές τους που εκτελούν αυτές τις διαδικασίες (ανθρώπινο δυναμικό, μηχανογράφηση, χώροι, εξωτερικοί συνεργάτες, κ.τ.λ.) και πιθανόν και τις πολιτικές τους γύρω από τις οποίες σχεδιάζονται και υλοποιούνται όλα τα παραπάνω. Μέχρι τώρα η ζωή για τις επιχειρήσεις ήταν πολύ εύκολη και στα μάτια ενός συμβούλου (σαν εμένα) μπορούσαν να κάνουν όλη την ώρα όλα τα απίθανα λάθη που μπορεί να φανταστεί κάποιος που σκαμπάζει από management και παρ’όλα αυτά να μην παθαίνουν τίποτα. Σε μια εποχή που η κρίσιμη μάζα των καταναλωτών – της εσχατιάς της εφοδιαστικής αλυσίδας – ενδιαφερόταν περισσότερο για την εξέλιξη των talent shows στα χαζόκουτα και λιγότερο για τις συχνές ανατιμήσεις στα ράφια των σουπερμάρκετ, όλα μπορούσαν να γίνουν χωρίς πολλή σκέψη.
Αλλά ο εξορθολογισμός των διαδικασιών μιας επιχειρήσης είναι αντικείμενο των logistics, όπως καταλαβαίνω εγώ τα πράγματα. Έχει γραφτεί και ειπωθεί κατά κόρον και από εμένα και από άλλους «σοφούς» συναδέλφους ότι ο ρόλος των logistics δεν πρέπει να περιορίζεται σε αυτόν του φορτωεκφορτωτή-χαμάλη, όπως συνήθως γίνεται αντιληπτός από τις επιχειρήσεις. Αλλά για να είμαστε απόλυτα αντικειμενικοί, και πολλοί συνάδελφοι βρίσκονται – έστω πρόσκαιρα - βολεμένοι στη σκοτεινή γωνιά τους αρνούμενοι να αναλάβουν άλλες ευθύνες, αφού κανένας άλλωστε δεν σκέφτεται να τους τις ζητήσει.
Έχει όμως έρθει ο καιρός να αρχίσουμε να είμαστε πιο συγκεκριμένοι και να γράφουμε σε ποιες διαδικασίες μιας επιχειρήσης πρέπει να δίνεται ρόλος ευθύνης στο logistics management έτσι ώστε να αρχίζουν να κλονίζονται ορισμένες παγιωμένες αντιλήψεις και καταστάσεις στην αγορά.
Για να το ανακαλύψουμε αυτό πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε όλες τις συνθήκες που απαιτούνται για να υλοποιηθεί μια πώληση. Η πώληση προφανώς ήταν, είναι και θα είναι το κεντρικό μέλημα μιας επιχείρησης. Και όλοι – και οι πιο άσχετοι με την κοσμοθεωρία μας – καταλαβαίνουν ότι για να κάνουμε την πώληση δεν αρκεί να έχουμε ωραίο προϊόν και κάποιον τύπο με ταλαιπωρημένα παπούτσια για να βρίσκει τις ευκαιρίες να το διαθέσουμε. Χρειάζεται ακόμα να έχουμε σε απόθεμα το προϊόν που ζητάνε οι πελάτες και όχι κάποιο άλλο, να έχουμε το προϊόν που διαφημίζουμε όταν το διαφημίζουμε, να μπορούμε να έχουμε σοβαρά επιχειρήματα απέναντι στον ανταγωνισμό, να το παραδίδουμε σωστά και γρήγορα στον πελάτη ώστε να αρχίζει να μετράει ο χρόνος για την πληρωμή μας, το συνολικό κόστος μας για την πώληση να ξεπερνάει την είσπραξη ώστε να μένει και λίγο μέρισμα, και άλλα τέτοια καθημερινά.
Αυτός ο τρόπος σκέψης μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι σε μια εξορθολογισμένη εταιρική λειτουργία το logistics management πρέπει να έχει συγκεκριμένο, καλά τεκμηριωμένο ρόλο σε διαδικασίες όπως:
  • Ανάπτυξη νέου προϊόντος (R&D) με ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της συσκευασίας και μάλιστα της πρωτογενούς συσκευασίας από την οποία εξαρτώνται και οι υπόλοιπες
  • Επιλογή προμηθευτών προϊόντων, πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας
  • Λανσάρισμα νέων προϊόντων
  • Σχεδιασμός, υλοποίηση και αξιολόγηση των αποτελεσμάτων προωθητικών ενεργειών (διαφημίσεις, καταλόγοι, δώρα, stands, κ.ο.κ.)
  • Έλεγχος κερδοφορίας προϊόντων και πελατών, αναθεώρηση τιμοκαταλόγων, εμπορικών πολιτικών, σχεδιασμός εξορμήσεων
  • Παρακολούθηση αργοκίνητων κωδικών και σχεδιασμός εμπορικών πολιτικών για μείωση του αποθέματός τους
  • Καθορισμός παραμέτρων εξυπηρέτησης πελάτη (χρόνος, documentation, τρόποι πληρωμής, κ.τ.λ.)
  • Προγραμματισμός και εκτέλεση εισπράξεων από πελάτες
  • Προϋπολογισμός πωλήσεων, marketing plan και αναθεωρήσεις τους
  • Αξιολόγηση προμηθευτών και σύναψη εμπορικών συμφωνιών μαζί τους
  • Εκτέλεση και παρακολούθηση προμηθειών
  • Προγραμματισμός παραγωγής και αποθεμάτων
  • Σχεδιασμός και εκτέλεση επενδύσεων
  • Σχεδιασμός και υλοποίηση στρατηγικής IT και προδιαγραφών πληροφοριακών συστημάτων
  • Στρατηγικός σχεδιασμός
Με λίγα λόγια αυτό που κατά την άποψή μου έχει ωριμάσει σαν ανάγκη είναι οι επιχειρήσεις να αρχίσουν – με βήμα ταχύ – να συνηθίζουν στη λειτουργία βάσει καλά προδιαγεγραμμένων διαδικασιών στα πλαίσια των οποίων θα υπάρχει πολύ καλά καθορισμένος ρόλος και για το logistics management και για τους υπόλοιπους. Η θολούρα δεν παράγει αποτέλεσμα, τα στελέχη δεν βγάζουν τα λεφτά τους και οι επιχειρήσεις δεν κάνουν εν τέλει τη δουλειά τους. Είναι καιρός πια να σηκωθούν μανίκια...
 
Γιάννης Ζώης, Σεπτέμβριος 2009
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου